بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

شروط لازم برای اعتمادسازی در جذب حمایت واقفان و خیران

حجت‌الاسلام غلامرضا زارع مهرجردی، رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی ضمن اشاره به تأسیس این بنیاد بیان کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۸ مرکز فعال در ۱۶ استان کشور دارد و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش و آموزش دانشجویان قرآنی می‌کند. این دانشگاه تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۸هزار و ۲۰۰ دانش‌آموخته داشته و بر اساس تأییدیه‌های تحصیلی صادره بیش از ۷۰درصد این دانشجویان، وارد بازار کار شده‌اند و هم‌اکنون بیش از ۳۸۰۰ نفر دانشجو در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به راهبردهای اصلی این بنیاد در ساماندهی و جذب حمایت خیران و وافقان اضافه کرد: در طول تاریخ هر زمان ارتباط قوی و مستحکم میان مردم و حاکمیت برقرار بوده و به عبارتی مشارکت مردم در ساخت و یا استحکام‌بخشی به بنیان‌های اصیل اجتماعی، دینی، فرهنگی و اخلاقی جامعه بیشتر بوده و باور و درک متقابل جریان داشته، آن جامعه به خوبی توانسته موانع پیش رو را کنار زده و پله‌های ترقی را طی کند. باید توجه داشته باشیم که توسعه و پیشرفت و طی کردن پله‌های ترقی بدون پشتوانه و حمایت مردم حتی اگر نیاز مادی هم به آنها نداشته باشیم ممکن نیست. باید نظر مردم را جلب و در آنها ایجاد باور کرد به نحوی که خود داوطلبانه و از روی اختیار و عشق، حمایت و پشتیبانی کنند.

‌‌‌زارع مهرجردی افزود: در جامعه‌ای که مردم مسلمانند و دل‎‌های آنان آکنده از عشق به خدا، قرآن و اهل‌بیت(ع) و روز جزا است، آمادگی کمک و حمایت برای رشد این باورها و اعتقادات وجود دارد. ولی بدون ایجاد حس اعتماد در آنان این مهم تحقق پیدا نمی‌کند. یکی از کارهای مهمی که باید انجام شود عینیت بخشیدن به فعالیت‌ها و محسوس کردن آنها است به نحوی که بتوانند ببینند و شفافیت در عملکرد و گزارش‌های واضح و روشن از فعالیت، شرط لازم است.

سیاست‌های تشویقی برای جذب‌ حمایت‌های مردمی

رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: برگزاری مجمع سالانه و ارائه گزارش به خیرین و اعضا و معرفی خیرین به مردم به‌عنوان یک سیاست تشویقی تأثیر بسزایی در جذب حمایت‌های مردمی خواهد داشت. از هر وسیله ممکن و مشروع که سبب جلب اعتماد جامعه شود باید بهره جست، پیش قدم شدن شخصیت‌های دینی و انقلابی و خیرین سرشناس و مشهور و همه آنهایی که به نحوی پایگاه اجتماعی خوبی در میان مردم دارند می‌تواند مشوق خوب و تکیه‌گاه اعتماد مردم باشد.

وی اظهار کرد: بنیاد خیران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ابتدای راه است و گام‌های نخستین را برمی‌دارد، سخن من ناظر به جذب کمک خیرین در قالب بنیاد و این تشکل مردم نهاد است که از تیر ماه سال جاری با کسب پروانه از وزارت کشور، فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است، اما کمک خیرین از بدو تأسیس دانشگاه در همه دانشکده‌های سراسر کشور جاری و ساری بوده است و بخش اعظم فعالیت‌های عمرانی و همچنین تأمین بخشی از نیازمندی‌های دانشگاه در بخش رفاه دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی از ناحیه خیران و واقفان بوده است.

زارع مهرجردی بیان کرد: خیران می‌توانند به رضایت خود مورد هزینه را در پایگاه اینترنتی بنیاد به نشانی khayeran.quran.ac.ir معین کنند که فرضاً عمرانی باشد یا آموزشی و پژوهشی و یا فرهنگی و رفاهی و یا جاری که هرکدام زیرشاخه‌هایی هم دارد، یا اینکه اختیار را به بنیاد بدهند که هر جا اولویت بیشتری داشت هزینه کند.

وی با اشاره به اولویت‌ها در نیات واقفان و خیران افزود: در حال حاضر حمایت خیران به آموزش عالی نسبت به گذشته گسترده‌تر شده و این نشان از بالا رفتن سطح نگرش و شناخت مردم به این امر است. مردم عموماً دوست دارند نتیجه و آثار حمایت‌های خود را ببینند، حال اگر متولیان آموزش عالی کشور برای عینیت بخشیدن به آثار و نتایج این کمک‌ها و حمایت‌ها تلاش کنند به نحوی که خیران همان احساس لذت و شادابی که در کمک به ساخت یک بنای علمی دارند در کمک به طرح‌های پژوهشی و علمی و غیره هم داشته باشند، قطعاً حمایت‌ها در این عرصه و سایر عرصه‌های اولویت‌دار گسترده‌تر خواهد شد.

تقویت نگرش دینی، اولویت لازم در نیات واقفان

رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: امروزه یکی از معضلاتی که جامعه و بنیان خانواده را تحت تأثیر خودش قرار داده، رواج فرهنگ غرب و سست شدن بنیان‌های اجتماعی، خانوادگی و اخلاقی در جامعه بوده و شکی نیست که این معضل نتیجه فاصله گرفتن از آموزه‌های دینی، قرآنی و آسمانی است و بنابراین هر چه قدر در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی قرآن محور تلاش شود کم است، پس اولویت اول جهت‌دهی نیات به اموری است که می‌تواند نگرش دینی و اخلاقی و فکری جامعه را تقویت کرده و سامان بخشد.

زارع مهرجردی ادامه داد: در اساس‌نامه بنیاد، مواردی برای شفافیت در اجرای نیات واقفان پیش‌بینی شده است و نه تنها در مورد واقفان که در مورد همه خیران و واقفان صدق می‌کند. لزوم ثبت عملکرد مالی تشکل در دفاتر مالی رسمی و انجام همه دریافت‌ها و پرداخت‌ها از طریق حساب بانکی مستند به ماده ۳۱ آیین‌نامه تشکل‌های مردم نهاد، لزوم ایجاد امکان دسترسی بازرسان دبیرخانه شورای ذی ربط به اطلاعات و اسناد تشکل، مستند به ماده ۳۳ آیین‌نامه تشکل‌های مردم نهاد، لزوم برگزاری به موقع مجامع عمومی سالانه و ارائه گزارش عملکرد مستند به مرجع صدور پروانه، مستفاد از ماده ۱۹ تشکل‌های مردم‌نهاد از جمله موارد مورد نظر در زمینه شفاف‌سازی است. علاوه بر این‌ها واقفان می‌توانند خود متولی موقوفه مورد نظر بوده و بر همه دخل و خرج‌ها نظارت داشته باشند. تصمیم داریم تمام فعالیت‌های بنیاد را به موقع گزارش کنیم و خیران را در جریان فعالیت‌ها و دخل و خرج‌ها قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در پایگاه اینترنتی بنیاد به نشانی khayeran.quran.ac.ir نیازمندی‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی، فره

نگی، رفاهی، عمرانی و جاری که هرکدام زیرشاخه‌هایی دارد و شامل همه آنچه می‌تواند در نیت خیران بیاید آمده است، بنابراین خیران می‌توانند به سایت مراجعه کرده و یا اینکه به رابطان بنیاد که در ۱۸ دانشکده سراسر کشور مستقر هستند مراجعه و با راهنمایی آنها اقدام کنند.

زارع مهرجردی تصریح کرد: از نام بنیاد خیران دانشگاه علوم و معارف قرآن ک

ریم هویدا است که جهت‌دهی‌ها سمت و سوی قرآنی دارد. امروزه موقوفات در مورد عزاداری و به‌ویژه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) فراوان است، اما در مورد سایر موضوعات اجتماعی و فرهنگی موقوفات کمتری داریم، شاید هیچ زمانی به اندازه امروز جامعه انسانی در معرض تند باد حوادث ویرانگر اخلاقی، فرهنگی و فکری قرار نداشته است، به گونه‌ای که انسانیت را به حاشیه رانده است. در این نبرد فکری باید جامعه را در برابر افکار مسموم و مخرب واکسینه کرد. بنابراین باید جهت‌دهی نیت خیران و واقفان به سمتی باشد که تأمین‌کننده سلامت جسم و روح باشد.

رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: جامعه هدف در این بنیاد هر دو گروه هستند، یعنی هم کسانی که برای تحصیل نیاز مادی دارند مانند تغذیه، اسکان، درمان و هزینه‌های تحصیلی و غیره و هم هزینه‌هایی که سبب رشد فکری و اخلاقی و تحصیلی آنها می‌شود و هم توسعه فضاهای متناسب مجموعه علمی و قرآنی که مورد نیاز است.

دسته‌بندی:
اخباراخبار مهم
ارسال برای دیگران
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up

مشارکت آنلاین